راهنمای اجاره خودروسفر و گردشگری

سفر به عمق تاریخ، افسانه و عشق در برج گالاتا استانبول

برج گالاتا استانبول یکی از قدیمی‌ترین برج‌های دیده‌بانی در جهان است. حتی اگر به ترکیه نرفته باشید، احتمالاً شمایل این برج را با یک نگاه بشناسید. ساختار بلند و باریکی با قوس‌های دایره‌ای آجری در بالا و سقف مخروطی، به نمادی از ترکیه بدل شده است.

برج گالاتا نه تنها از نظر معماری و قدمت، بلکه به دلیل چشم‌اندازهای بی‌نظیر و نفس‌گیرش از استانبول شهرت فراوانی دارد. با صعود به بالای این برج، کلان‌شهر استانبول در زیر پایتان نقش می‌بندد و می‌توانید عظمت و زیبایی آن را به طور کامل درک کنید.

اگر قصد دارید سفری به استانبول داشته باشید، این گزارش از مجله سپریس را از دست ندهید! در ادامه به معرفی برج گالاتا استانبول می‌پردازیم، مسیرهای منتهی به این برج و جاذبه‌های اطرافش را بررسی می‌کنیم و فوت و فن‌های یک بازدید به یاد ماندنی از این برج قرن چهاردهمی را با شما درمیان می‌گذاریم.

معرفی برج گالاتا

برج گالاتا (Galata Tower) در شهر استانبول و منطقه بی‌اوغلو (Beyoğlu)، در نزدیکی منطقه گالاتا قرار دارد که بر فراز کرانه شمالی شاخ طلایی (Golden Horn) علم شده است.

تاریخچه برجی که امروزه می‌بینیم، در سال ۱۳۴۸ جرقه خورده است. اولین نسخه برج گالاتا استانبول در محل یک برج بیزانسی قدیمی به نام سیکای ساخته شد که به دستور امپراتور ژوستینین در سال ۵۰۷-۵۰۸ میلادی احداث شده بود، اما در طی جنگ‌های صلیبی تخریب شد.

برج جدید و بهبود یافته به سبک رومی طراحی و توسط جنوئی‌ها که این قسمت از شهر را مستعمره کرده بودند، ساخته شد. این برج به نام «برج عیسی» (Christea Turris) معروف بود و در زمان تکمیل، بلندترین ساختمان در قسطنطنیه محسوب می‌شد.

ممکن است نیازتان باشد: اجاره بنز در استانبول با بهترین قیمت

معرفی برج گالاتا

این برج در واقع بخشی از یک قلعه ساخته شده بود که به دیوارهای مستحکم شهری متصل می‌شد. در سال ۱۴۵۳، دیوارها تخریب شدند اما برج حفظ شد و سپس به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت.

برج گالاتا استانبول در دوران عثمانی، دو بار بر اثر آتش‌سوزی و سپس بر اثر زلزله آسیب دید. اینکه در نهایت در سال ۱۸۷۵ یک طوفان شدید ضربه نهایی را وارد کرد و سقف سربی و چوبی آن به فنا رفت. بعد از دهه ۱۹۶۰، سقف بازسازی شد و بالاخره جاذبه های برج گالاتا مورد بازدید عمومی قرار گرفتند. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، دو مرتبه دیگر مرمت انجام شد و یک موزه کوچک در داخل برج گالاتا راه اندازی گردید.

از جمله جاذبه های برج گالاتا که لطف بی‎‌نظیری به بازدید از این اثر تاریخی می‌بخشد، تماشای مناظر شگفت انگیز بسفر، شاخ طلایی و سایر آثار معماری و سمبلیک استانبول از طبقه هشتم برج هستند.

ممکن است نیازتان باشد: کرایه ماشین در فرودگاه استانبول

افسانه‌های برج گالاتا استانبول

افسانه‌های برج گالاتا استانبول

برج گالاتا یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی شهر استانبول است و افسانه‌ها و داستان‌های متعددی درباره آن وجود دارد. یکی از معروف‌ترین افسانه‌های برج گالاتا، درباره دو عاشق ناکام است و این برج را به برج دختر (که آن سوی تنگه بسفر قرار دارد) ربط می‌دهد. طبق این افسانه، مردی در این برج می‌زیست و دلباخته دختری بود که در برج آنسوی بسفر زندگی می‌کرد.

مرد کوشید از تنگه عبور کند و به معشوق برسد، اما سقوط کرد و جان سپرد. طبق اسطوره، روح مرد و دخترک در دوطرف بسفر به دو برج تبدیل شدند. از آن زمان به بعد مردم محلی معتقدند هرکس با محبوب خود به بالای برج گالاتا استانبول برود و از آنجا به شهر نگاه کند، تا ابد با او خواهد ماند.

افسانه دیگری مربوط به دانشمندی به نام هزرفن احمد چلبی است. حکایاتی از او وجود دارد که می‌گویند در قرن هفدهم با استفاده از بال‌های دست‌سازش از بالای برج گالاتا به پرواز درآمد و تا منطقه اوسکودار در طرف آسیایی استانبول پرید. این پدیده، اولین پرواز موفق انسان است که در تاریخ ثبت شده و به نماد شجاعت و خلاقیت هزرفن احمد چلبی تبدیل شده است.

ممکن است نیازتان باشد: اجاره ماشین های لاکچری در استانبول

ساعت بازدید برج گالاتا استانبول

برج گالاتا استانبول هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۱ شب گردشگر می‎‌پذیرد و در کل ایام سال باز است. باجه بلیط از ساعت ۸:۳۰ صبح شروع به کار می‌کند اما یک ساعت زودتر از برج یعنی در ساعت ۱۰ شب بسته می‌شود. طی ماه‌های زمستان (بین ۱ نوامبر تا ۱ آوریل)، برج تا نیمه شب باز است. اگر به فعالیت‌های شبانه علاقه دارید و از جمعیت زیاد بازدیدکنندگان مشکلی نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از برج گالاتا را در برنامه گشت و گذار شبانه در استانبول بگنجانید!

ورود به برج گالاتا در کارت الکترونیکی استانبول (Istanbul E-Pass) شامل شده است. اگر کارت را دارید، می‌توانید بی‌خیال صف بلیط شوید و مستقیماً به ورودی برج بروید. قیمت بلیط برج گالاتا در سال 2024 از 40 یورو شروع می‌شود.

جاذبه های برج گالاتا

جاذبه های برج گالاتا

تراس برج گالاتا استانبول در طبقه هشتم آن قرار دارد. آسانسور فقط تا طبقه ششم می‌رود، بنابراین برای رسیدن به تراس باید دو طبقه را با پله‌ها بالا بروید.

برای پایین آمدن باید از پله‌ها استفاده کنید و در طول مسیر از موزه برج که در چهار طبقه مختلف پراکنده شده، بازدید کنید.

پس از گرفتن عکس‌های زیبا در تراس مشاهده، وقت آن است که از موزه برج گالاتا بازدید کنید. اگر علاقه‌ای به موزه ندارید، می‌توانید بی‌خیال آن شوید و با آسانسور به ورودی اصلی بازگردید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم خودتان را از تماشای آثار باستانی این موزه محروم نکنید. موزه گالاتا بخش‌های مختلفی دارد که تاریخ استانبول و داستان برج و دیوار شهر را پوشش می‌دهد. یک نمایشگاه موقت هم وجود دارد که در طول سال بسته به مناسبت‌ها و فصل، تغییر می‌کند.

ویوی تراس برج گالاتا استانبول

یکی از زیباترین نمایشگاه‌های برج گالاتا استانبول، کتیبه اسکله‌ و کارگاه‌ است. این کتیبه سنگی متعلق به سال ۱۹۱۲، به زبان فرانسه و عثمانی نوشته شده و بخشی از زنجیر سنگینی را شکل می‎‌دهد که برای بستن آبراه و حفاظت از مستعمره استفاده می‌شده.

تونل‌های پلکان در برخی نقاط نسبتاً باریکند، بنابراین اگر از فضاهای بسته ترس دارید این نکته را در نظر بگیرید. پله‌ها خیلی شیب‌دار نیستند. آخرین توقف هم گیفت شاپ برج است که در طبقه پایین و قبل از در خروجی قرار دارد.

جاذبه‌های اطراف برج گالاتا استانبول

بعد از بازدید از خود برج گالاتا استانبول، حتماً یک دور در اطراف پایه برج بزنید و به دقت به سنگ‌کاری‌ها و کتیبه‌های مختلف آن نگاه کنید. پلاک بالای دروازه اصلی منقش با خط زیبای عثمانی بسیار زیباست. این پلاک در سال ۱۸۳۲ به مناسبت تعمیرات انجام شده، بر روی برج نصب شده است.

در سمت شمالی میدان، درست خارج از برج، چشمه برکت‌زاده قرار دارد که یک چشمه نوشیدنی مرمری با نقوش گل است.

در جنوب برج، خیابان بانک‌ها (Bankalar Caddesi) قرار دارد که زمانی مرکز اداره مالی امپراتوری عثمانی بود. این خیابان پر از ساختمان‌های خیره‌کننده قرن نوزدهمی است که برخی از آنها نوسازی شده و تغییر کاربری داده‌اند. سالت گالاتا که در داخل ساختمان سابق بانک امپراتوری عثمانی قرار دارد، شامل کتابخانه، گالری و فضاهای چند منظوره عمومی است.

در خیابان بانک‌ها، پله‌های هنر نو (Art Nouveau Kamondo Stairs) با معماری زیبایشان ارزش دیدن را دارند. این پله‌ها به کاراکوی راه پیدا می‌کنند، یکی دیگر از بخش‌های عالی استانبول که بهترین غذاهای خیابانی و کافه‌های ساحلی شهر در آن پیدا می‌شود.

خیابان‌های اطراف برج گالاتا استانبول پر از کافه‌ها و رستوران‌های کنار خیابانی هستند و طبعاً برای سر زدن به آنها باید مبلغ زیادی پیاده شوید. می‌توانید در کافه‌های کاراکوی چیزی بخورید یا به رستوران‌ها و کافه‌های کوچک‌تر اطراف برج بروید.

یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن غذا، ویانا کافسی گالاتاست که به خاطر چیزکیک باسکی‌اش معروف است. این کیک واقعاً لایق تمام تحسین‌هایی است که دریافت می‌کند و آیس کافی خوشمزه‎‌ای هم دارد.

چگونه از برج گالاتا به کاخ کوپکاپی برویم؟

خیلی از توریست‌ها پیشنهاد می‌کنند برای یک گشت و گذار حرفه‌ای در استانبول و لذت بردن از جاذبه‌های تاریخی این شهر باستانی، بعد از یک گردش جانانه در برج گالاتا به سراغ کاخ توپکاپی بروید که در فاصله کمی واقع شده است. با نگاهی به نقشه زیر می‌توانید تصور بهتری از فاصله این دو جاذبه داشته باشید.

چگونه از برج گالاتا به کاخ کوپکاپی برویم؟

روش‌های زیادی برای رفتن از برج گالاتا به کاخ توپکاپی وجود دارد که هریک زمان و هزینه متفاوتی دربر خواهند داشت. در ادامه هریک از روش‌های تردد در استانبول را بررسی می‌کنیم تا با دید بازتری تصمیم بگیرید.

پیاده‌روی از برج گالاتا تا کاخ توپکاپی

این مسیر حدود ۲.۵ کیلومتری، شما را از قلب تاریخی استانبول عبور می‌دهد. بایستی از برج گالاتا به سمت جنوب بروید و از خیابان یوکوش و خیابان بانک‌لار عبور کنید. سپس به سمت شرق حرکت کنید و از پل گالاتا عبور کنید. پس از عبور از پل، به سمت شرق ادامه دهید و از پارک گل‌هانه عبور کنید تا به کاخ توپکاپی برسید. این مسیر با پای پیاده حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

از برج گالاتا به توپکاپی با قطار کابلی

برای طی سریعتر همین مسیر می‌توانید از میدان تکسیم، با قطار کابلی (فونیکولار) F1 به کاباتاش بروید. در ایستگاه کاباتاش، سوار تراموای T1 به سمت باغچيلار (Bağcılar) شوید و هفت ایستگاه تا ایستگاه سلطان احمد (Sultanahmet) بروید. از آنجا، ۱۳ دقیقه پیاده تا ورودی کاخ فاصله است.

 از برج گالاتا به توپکاپی با اتوبوس

برای رفتن از برج گالاتا استانبول به کاخ توپکاپی با اتوبوس، ابتدا به ایستگاه اتوبوس کاراکوی بروید. از آنجا می‌توانید سوار اتوبوس خط 28 یا 30D شوید و به سمت ایستگاه امینونو حرکت کنید. از ایستگاه امینونو، به سمت شرق و سپس شمال شرقی پیاده بروید و از پارک گل‌هانه عبور کنید تا در نهایت به کاخ توپکاپی برسید. کل مسیر با اتوبوس و پیاده‌روی حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان خواهد برد.

 از برج گالاتا به توپکاپی با کشتی

برای رفتن از برج گالاتا به کاخ توپکاپی با کشتی، باید از اسکله کاراکوی راه بیفتید. سوار یکی از کشتی‌های عمومی به مقصد اسکله امینونو شوید. پس از رسیدن به امینونو، به سمت شرق پیاده‌روی کنید و از پارک گل‌هانه عبور کنید تا به کاخ توپکاپی برسید. کل مسیر با کشتی و پیاده‌روی حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

 از برج گالاتا به توپکاپی با تاکسی

استفاده از تاکسی (خطوط شهری یا اوبر) برای رفتن از برج گالاتا به کاخ توپکاپی سریع‌ترین و راحت‌ترین روش است. مسیر از برج گالاتا به کاخ توپکاپی حدود ۳ کیلومتر است و با تاکسی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. هزینه تاکسی بسته به ترافیک و زمان روز ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ لیر ترکیه خواهد بود.

بازدید از برج گالاتا با ماشین اجاره‌ای

شاید به هر دلیلی علاقه‌ای به استفاده از وسایل عمومی ندارید (چه مسئله هزینه باشد، چه مسلط نبودن به زبان ترکی یا استرس). به علاوه باید یادآوری کنیم که در صورت سفر با ماشین شخصی هم ممکن است با ترافیک سنگین و نبود جای پارک مواجه شوید. منطقه گالاتا تا مسیر کاخ توپکاپی، پر تردد است و پارکینگ‌های عمومی در نزدیکی برج محدودند. بهتر است پیش از بازدید، پارکینگ‌های موجود در منطقه را شناسایی کنید و نقشه محل را بشناسید.

اگر حوصله رانندگی و گرفتاری پیدا کردن جای پارک را هم ندارید، خدمات سپریس برای اجاره ماشین در استانبول همراه راننده نجات‌تان خواهد داد. می‌توانید با راننده هماهنگ کنید تا بعد از اتمام بازدید، مجدداً بازگردد و شما را تا سایر جاذبه‌ها یا اقامتگاهتان مشایعت نماید. بعد از بازدید برج گالاتا، می‌توانید خیلی راحت از راننده بخواهید شما را تا کاخ توپکاپی و حتی سایر اماکن مانند مسجد ایاصوفیه یا بازار بزرگ استانبول همراهی کند. برخی از میزبانان سپریس، راهنماهای خوبی هم هستند و می‌توانند توضیحات جالبی درباره هریک از دیدنی‌های استانبول به شما بدهند.

 نقشه مسیر برج گالاتا به توپکاپی

برای مشاهده نقشه مسیر برج گالاتا به کاخ توپکاپی می‌توانید از سرویس‌های نقشه آنلاین مانند گوگل مپ استفاده کنید. این سرویس‌ها نقشه دقیق و مسیرهای مختلف را به شما نشان می‌دهند و اطلاعات دقیقی درباره زمان و هزینه‌های مختلف دارند.

زمان رسیدن از برج گالاتا به توپکاپی

  • پیاده‌روی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه
  • فونیکولار: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه
  • اتوبوس: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه
  • کشتی: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه
  • تاکسی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

 هزینه رسیدن از برج گالاتا به توپکاپی

  • پیاده‌روی: رایگان
  • فونیکولار: حدود ۵ تا ۱۰ لیر
  • اتوبوس: حدود ۵ تا ۱۰ لیر
  • کشتی: حدود ۵ تا ۱۵ لیر
  • تاکسی: حدود ۳۰ تا ۵۰ لیر ترکیه (بسته به ترافیک و زمان روز)

جمع بندی

برج گالاتا استانبول حتی با افزایش قیمت بلیط، کاملا ارزش بازدید دارد. درست است که از مکان‌های دیگری در شهر می‌توانید نماهای زیبایی از استانبول (از جمله منظره‌هایی که خود برج گالاتا هم در قاب تصویر قرار دارد) را ببینید، اما این برج همچنان بهترین نقطه برای تماشای کل‌نمای تنگه بسفر و شاخ طلایی است.

امکان ندارد برج دیگری در استانبول پیدا کنید که مانند گالاتا امکان تماشای ۳۶۰ درجه‌ای را فراهم کند. فضای تراس بازدید کاملاً باز است و مزیت بزرگی به حساب می‌آید، چون لازم نیست نگران عکاسی از پشت شیشه باشید.

برای اینکه گرفتار جمعیت نشوید، حتماً صبح زود به بازدید از جاذبه های برج گالاتا بروید. برای صرفه جویی در هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم به جای پیاده شدن مبلغ سنگین کرایه حمل و نقل شهری، با اجاره ماشین در استانبول از سپریس هم در مخارج صرفه جویی کنید و هم رفت و آمد راحت‌تری داشته باشید. حتما کارت موزه استانبول یا E-Pass را هم از قبل تهیه کنید تا بدون ایستادن در صف بلیط، مستقیماً وارد خود برج شوید.

تا به حال از برج گالاتا بازدید کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای از دیدن این مکان زیبا و تاریخی دارید؟ مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم!

سؤالات متداول

برج گالاتا کجاست و چطور می توان به آنجا رفت؟

برج گالاتا در منطقه بی اوغلو در استانبول، در نزدیکی میدان تکسیم و خیابان استقلال واقع شده است. به راحتی می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، تراموا، اتوبوس یا تاکسی به آنجا بروید. همچنین می توانید پیاده از میدان تکسیم یا خیابان استقلال به برج گالاتا بروید که حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.

آیا می توان از برج گالاتا با کارت موزه استانبول بازدید کرد؟

بله، می توانید با کارت موزه استانبول از برج گالاتا بازدید کنید. کارت موزه استانبول به شما امکان می دهد از بسیاری از جاذبه های گردشگری دیگر استانبول مانند کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه و موزه باستان شناسی استانبول نیز به صورت رایگان یا با تخفیف بازدید کنید.

بهترین زمان برای بازدید از برج گالاتا چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از برج گالاتا صبح زود یا اواخر بعد از ظهر است، زمانی که جمعیت کمتری وجود دارد. همچنین می توانید برای تماشای غروب آفتاب به برج گالاتا بروید، که منظره ای خیره کننده از شهر را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا