معرفی خودروها

تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی + تعرفه‌‎های 2024

شاید در نگاه اول تصور متفاوتی داشته باشید، اما به محض اینکه پا در خاک استانبول بگذارید متوجه عظمت آن خواهید شد. قطعاً برای هزینه‌های رفت‌وآمد بایستی برنامه‌ای داشته باشید که بیشترین راحتی و کمترین فشار مالی را به همراه داشته باشد. در مقاله روش‌های حمل‌ونقل در استانبول، شیوه‌های مختلف تردد را بررسی کردیم اما سؤال اینجاست: کدام روش، ارزانتر از بقیه تمام می‌شود؟ در نهایت برایتان راحت‌تر است که خودرو اجاره کنید، یا با وسایل نقلیه عمومی در شهر بروید و بیایید؟

امروز در مجله سپریس، به بررسی تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی می‌پردازیم و جدیدترین هزینه‌های هر روش را باهم مرور می‌کنیم. در نهایت تصمیم با شماست که کدام روش را انتخاب کنید تا بهترین تجربه را داشته باشید.

اجاره خودرو

چطور هزینه حمل و نقل در استانبول را بپردازیم؟

پیش از اینکه برویم سراغ تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی، بایستی بدانیم برای پرداخت هزینه وسایل نقلیه شهری، باید با چه روشی و چه مبلغی پیاده شویم. برای صرفه جویی در هزینه‌ها، به محض ورود به ترکیه پیشنهاد می‌کنیم یک استانبول کارت (Istanbulkart) تهیه کنید. این کارت قابل شارژ را می‌توان از کیوسک‌های سطح شهر با قیمت 6 لیر خرید. عموماً استانبول کارت، قیمت کرایه وسایل نقلیه عمومی را تا حدی کاهش می‌دهد. برای گزینه‌هایی مانند اتوبوس، مترو و تراموا امکان خرید ژتون و بلیط‌های یکطرفه یا رفت و برگشتی وجود دارد، اما عموماً با این کارت اعتباری می‎‌توانید در هزینه‌های حمل و نقل در استانبول صرفه جویی کنید.

مقایسه تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی

برای درک بهتر فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول، بایستی بدانید گزینه‌های پیش روی شما هریک چه هزینه‌ای به همراه دارند. عموماً توریست‌های استانبول برای تردد از امکانات شهری اتوبوس، خطوط تاکسیرانی، مترو، تراموا، فونیکولار (قطار کابلی) و کشتی‌های مسافربری (فری) استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که قبل از سفر با هریک از این وسایل، از یک منبع معتبر مانند اطلاعات شهری مبلغ کرایه را جویا شوید، چون قیمت‎‌ها در ترکیه به سرعت تغییر می‌کنند.

اتوبوس HAVAIST

فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول؛ هزینه اتوبوس در استانبول

خط اتوبوس استانبول بیش از 500 مسیر، بالای 8 هزار ایستگاه و 3 هزار اتوبوس فعال دارد. اگر فرض را بر این بگذاریم که قصد دارید از فرودگاه استانبول حرکت کنید، 11 مسیر متفاوت به سوی مقاصد مختلف وجود دارد. برای سوار شدن به اتوبوس به بلیط نیاز دارید که می‌توانید آن را از باجه بلیط (دقیقاً ایستگاه اتوبوس یا شاتل) بخرید یا از استانبول کارت برای پرداخت کرایه استفاده کنید.

خودروهای اجاره ای پیشنهادی: کرایه ماشین در فرودگاه استانبول

جدول هزینه اتوبوس در استانبول

خطازتامدت سفرهزینه
HViST-16فرودگاه استانبولمیدان تکسیم90 دقیقه67 لیر
HViST-15فرودگاه استانبولبشکیتاش75 دقیقه57 لیر
HViST-12فرودگاه استانبولمیدان بیازیت90 دقیقه67 لیر
HViST-13فرودگاه استانبولفرودگاه صبیحا گوکچن110 دقیقه85 لیر

فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول در سفر با تاکسی شهری

فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول؛ هزینه تاکسی در استانبول

در بررسی فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول، شاید تاکسی راحت‌ترین و سریعترین روش برای رفت و آمد باشد. البته در ساعات پیک و ترافیک سنگین امکان دارد بیش از 45 دقیقه در مسیر معطل شوید. تاکسی‌های سطح شهر، تاکسی فرودگاهی و اینترنتی (از جمله اوبر) در دسترس هستند. هزینه پایه تاکسی در استانبول از 24.55 لیر شروع می‌شود و تعرفه هر کیلومتر، برابر با 17.61 لیر است. سه نوع تاکسی (زرد، آبی و مشکی) در استانبول فعال هستند که نوع زرد، ارزانترین آن به حساب می‌آید. با نصب اپلیکیشن BiTaksi می‌توانید هزینه دقیق هر تاکسی را ببینید.

خودروهای اجاره ای پیشنهادی: اجاره ماشین ارزان در استانبول

به محض سوار شدن، به تاکسی متر دقت کنید. عدد آن باید روی 24.55 (تعرفه پایه) باشد. حداقل کرایه قابل پرداخت، 90 لیر است و اگر تاکسی در ترافیک گیر بیفتد یا بیش از 5 دقیقه منتظر شما بماند، به ازای هر دقیقه 3 لیر به هزینه اضافه خواهد شد. عوارضی مانند عبور از پل (8.25 لیر برای رفت و برگشت از روی دو پل اول، 19 لیر برای پل سوم)، گذر از تونل (53 لیتر برای تونل زیر بسفر) یا عبور از بزرگراه‌های مشخص، به کرایه نهایی تاکسی شما افزوده خواهند شد. فراموش نکنید که طرح تعرفه روز و شب ملغا شده است؛ اگر راننده هر ادعایی در این باره داشت و کوشید کرایه بیشتری بگیرد، زیر بار نروید.

تاکسی اینترنتی

مقایسه اجاره خودرو با حمل و نقل عمومی در استانبول، هزینه اوبر در استانبول

اوبر از سال 2021 مجدداً فعالیتش در ترکیه را از سر گرفته و می‌توانید در استانبول، از همتای بین المللی اسنپ بهره ببرید. مبلغ تعرفه اوبر معمولاً اندکی بیشتر از هزینه‌های تاکسی در استانبول برای شما تمام می‌شود، اما امنیت و آزادی بیشتری در اختیارتان می‌گذارد.

راننده‌های اوبر و BiTaksi معمولاً در اقصی نقاط شهر سرویس ارائه می‌دهند. درحال حاضر چهار نوع تاکسی اینترنتی وجود دارد که عبارتند از تاکسی زرد (نارنجی)، آبی، تاکسی استاندادر 8 نفره و ون پرمیوم مشکی (8 نفره). در جدول زیر، هزینه اوبر در استانبول برای پررفت‌وآمدترین مسیرها را می‌توانید ببینید تا ذهنیتی کلی برای مقایسه تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی پیدا کنید.

 از فرودگاه تا مرکز شهراز میدان تکسیم تا ایاصوفیه
تاکسی زرد900 لیر170 لیر
تاکسی آبی1200 لیر210 لیر
تاکسی استاندارد1040 لیر200 لیر
ون پرمیوم مشکی1423 لیر210 لیر

دلموش (Dolmuş)

فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول؛ هزینه دلموش در استانبول؛ هزینه دولموش در استانبول

مینی بوس‌های شهری که به عنوان تاکسی یا همان ون شهری ما عمل می‌کنند، یکی از امکانات نقلیه در استانبول هستند که باید در مقایسه اجاره خودرو با حمل و نقل عمومی در استانبول درنظر گرفته شوند. این مینی بوس‎‌ها تا وقتی پر نشوند حرکت نمی‌کنند و وجه تسمیه‌شان هم از این بابت است (کلمه دلموش «پر شده» معنی می‌دهد). علاوه بر مسیرهای اصلی تکسیم به بشکیتاش و تکسیم به کادیکوی، مسیرهای ثابت دیگری هم هستند که می‌توانید با استفاده از دلموش به آنها رفت و آمد داشته باشید. هزینه کرایه، به مقصد شما بستگی دارد و باید نقدی به راننده پرداخت شود. کرایه دلموش از 3 تا 5 لیر متغیر است، اما برای اطمینان یا ببینید بقیه چقدر کرایه می‌دهند، یا از راننده بپرسید چقدر باید بپردازید.

خودروهای اجاره ای پیشنهادی: اجاره ماشین لاکچری در استانبول

مترو استانبول

فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول؛ مترو

مترو استانبول در مقایسه تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای رفت و آمد به حساب می‌آید، به خصوص اگر قصد داشته باشید از فرودگاه استانبول به سایر نقاط بروید. متروی استانبول از دو خط اصلی تشکیل می‌شود که عبارتند از:

  • خط M1: (آق‌سرای فرودگاه استانبول): مسافران را از فرودگاه به مرکز استانبول منتقل می‌کند. مهمترین ایستگاه‌های این مسیر شامل Havalimani (در فرودگاه آتاتورک)، زیت بورنو (که در آن می‌توانید خط عوض کنید و سوار T1 تراموا شوید) و آق سرای (محل بیشترین هتل‌های استانبول) می‌شوند.
  • خط M2 (تکسیم -4. لونت): این خط بیشتر برای تردد عادی است و جاذبه‌های توریستی خاصی در مسیرش ندارد.

با استانبول کارت، هر مسیر چیزی حدود 5.5 لیر به ازای هر نفر خواهد بود. هزینه استفاده از مترو در استانبول به این شرح است:

یک مسیر15 لیر (برای هر نفر)
دو مسیر25 لیر
سه مسیر35 لیر
چهار مسیر45 لیر
10 مسیر90 لیر

فونیکولار استانبول

تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی؛ هزینه فونیکولار در استانبول

یکی از قدیمی‌ترین متروهای جهان که در سال 1875 ساخته شده، همچنان از پرطرفدارترین و نوستالژیک‌ترین امکانات حمل و نقل در استانبول شناخته می‌شود. با فونیکولار می‌توانید مستقیم از کاراکوی به منطقه گالاتا بروید یا خط F2 را بگیرید و به سرعت به خیابان استقلال برسید. هزینه فونیکولار با ژتون پرداخت می‌شود که به شکل سکه‌های فلزی و با هزینه 5 لیر از کیوسک‌ها قابل تهیه هستند.

خودروهای اجاره ای پیشنهادی: اجاره بنز در استانبول

تراموا، اقتصادی‌ترین شیوه در مقایسه اجاره خودرو با حمل و نقل عمومی در استانبول

فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول؛ هزینه تراموا در استانبول

تراموا متعارف‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش حمل و نقل در استانبول برای کسانی است که می‌خواهند سری به مرکز تاریخی شهر بزنند. این سیستم از یک خط t1 تشکیل می‌شود که از سلطان احمد می‌گذرد و به بسیاری از جاذبه‌های مهم راه دارد. تراموای استانبول از 6 صبح تا 12 شب فعال است و هزینه آن به صورت ژتون به شوفر پرداخت می‌شود.

کشتی مسافربری

تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی؛ هزینه کشتی مسافربری در ترکیه

یکی از پرطرفدارترین وسایل نقلیه عمومی در استانبول، کشتی مسافربری است که هم مردم محلی و هم توریست‌ها به وفور از آن استفاده می‌کنند؛ به خصوص کسانی که ساکن بخش اروپایی هستند و محل کار یا تحصیلشان در سمت آسیایی است (یا بالعکس). دو بندر اوسکودار و کادیکوی سمت آسیایی استانبول قرار دارند و در بخش اروپایی، کشتی‌ها در اسکله‌های امینونو، گاباتاش و بشکیتاش توقف می‌کنند. ساعات حرکت بسته به شرایط جوی و تعداد مسافران متغیر است و می‌توانید از سایت ŞEHIR HATLARI تایم دقیق حرکت کشتی‌ها را ببینید.

هزینه کشتی مسافربری در مقایسه اجاره خودرو با حمل و نقل عمومی در استانبول، نسبتاً اقتصادی است و به ازای هر نفر، چیزی حدود 4 الی 5 لیر خواهد بود. تعرفه شبانه کشتی‌های مسافربری تقریباً دوبرابر محاسبه می‌شوند.

با تمام اوصافی که در مقایسه هزینه اجاره خودرو با حمل و نقل عمومی در استانبول برشمردیم، فراموش نکنید که برای هر رفتی یک برگشت هم وجود دارد. در نتیجه بسیاری از مسیرها و قیمت‎‌هایی که بررسی کردیم را باید مضاعف محاسبه کنید تا بتوانید برآوردی حدودی از کل هزینه‌های سفر در استانبول داشته باشید. با یک جمع بندی سرانگشتی برای اقامتی فرضاً یک هفته‌ای، نتیجه می‌گیرید که فرق هزینه حمل و نقل عمومی با اجاره ماشین در استانبول با توجه به جوانب مختلف، چندان به نفع استفاده از وسایل نقلیه عمومی تمام نمی‌شود. آن هم وقتی که چالش‌هایی مانند پیدا کردن مسیر، همراه داشتن وسایل زیاد، معطلی، مسئله حریم خصوصی و احتمالاً مشکلات زبانی را درنظر بگیرید.

یک مرتبه پرداخت، یک هفته آزادی با اجاره ماشین در استانبول

اجاره ماشین در استانبول

مقایسه هزینه‌های حمل و نقل در استانبول، مخارج پنهان فراوانی دربر دارد که در آغاز سفر به چشم نمی‌آیند اما به تدریج، بخش زیادی از هزینه‌ اقامت در ترکیه را به خودشان اختصاص می‌دهند. با اجاره ماشین در استانبول، می‌توانید جلوی چنین مشکلی را بگیرید و هم در زمان و هزینه صرفه جویی کنید، هم از لحظه ورود به ترکیه امکان سفر در کمال آزادی و همراه با رعایت حریم خصوصی را داشته باشید.

لیست سپریس، برای هر نیازی یک خودروی عالی دارد. چه بخواهید ماشین لوکسی برای یک تعطیلات رمانتیک کرایه کنید، چه اتومبیلی جادار و بزرگ برای سفرهای خانوادگی و اکیپی در اختیار داشته باشید، می‌توانید با بررسی گزینه‌های موجود برای اجاره ماشین در استانبول، بهترین انتخاب را داشته باشید. به علاوه سپریس برای اولین بار در ایران امکان اجاره خودرو قسطی را نیز فراهم کرده است تا از بابت جنبه مالی قضیه هم دغدغه‌ای نداشته باشید.

جمع بندی

انتخابی که با توجه به تفاوت هزینه اجاره ماشین در استانبول با حمل و نقل عمومی انجام می‌دهید، می‌تواند نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های سفرتان در ترکیه داشته باشد. امروز گزینه‌های مختلفی که در استانبول برای تردد شهری در اختیار دارید را بررسی کردیم و جدیدترین تعرفه‌های هریک در آگوست 2024 را آوردیم. پای صحبت توریست‌های ایرانی که بنشینید، به احتمال زیاد خواهید شنید که اجاره ماشین در استانبول عملاً هزینه کمتر و راحتی بیشتری به همراه دارد. به علاوه، با رنت خودرو در استانبول این فرصت طلایی را دارید که از رانندگی با خفن‌ترین خودروهای خارجی لذت ببرید و بعد از بازگشت، با نشان دادن سلفی خودتان پشت فرمان میباخ اس کلاس، اطرافیان را حیرت زده کنید!

سؤالات متداول

هزینه استفاده از مترو و اتوبوس در استانبول چقدر است؟

هزینه استفاده از مترو و اتوبوس بسته به نفرات و تعداد مسیرها، مسافت و ساعات روز متفاوت خواهد بود. در این مقاله به طور مفصل هزینه هر گزینه را بررسی کردیم.

هزینه اجاره خودرو در استانبول چقدر است؟

هزینه اجاره خودرو با سپریس با توجه به نوع خودرو، مدت اجاره و همراهی راننده یا اجاره بدون راننده، متفاوت است. برای اطلاع دقیق، به پروفایل خودروی موردنظر مراجعه کنید و هماهنگی لازم با میزبان را انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا